Tuesday, May 5, 2009

kenapa perlu bersedih?

1st of all.... it is hard to teach, to mould someone... bukan senang org nk terima pendapat kita... mungkin ia akan menolaknya mentah2... setiap org mempunyai prinsip masing2... pendirian masing2.. for that, x pelik la nk menolak idea org laen mentah2, tanpa peduli betapa kita peduli, kita amek berat tentang dia...

ya Allah, ighfir zunubi... aku insan lemah ya Allah... aku punyai perasaan yg kdg2 sedih, kdg2 rase x di hargai, kdg2 rase terpinggir.... ya Allah! astaghfirullah... ikhlas kan niatmu wahai CHE MUHAMMAD NUR HIDAYAT BIN CHE NAWI.

kenapa aku perlu berasa sedih? kenapa aku perlu rase x di hargai? kenapa aku perlu rase terpinggir? tatkala aku gagal untuk membentuk, mendidik seorang anak adam.... hidayat!, jadikan rasul2 Allah mu sebagai pedoman...

rasul2 Allah mu tetap sabar, tetap tenang tatkala si kuffar menolak dakwahnya... bahkan baginda berdoa agar mereka mendapat hidayah...

ya Allah, aku insan lemah ya Allah.... punyai perasaan yg ingn rase dihargai walaupun secebis khabar, walaupun secebis jawapan, walaupun secebis perhatian... itu sudah cukup bgku... ya Allah, ampunkan daku andai kata aku x ikhlas... telah ku cuba sedaya upaya ku... telah kucuba ya Allah dalam mendidik cucu adam ini ya Allah...

kenapa harus aku merasakan begini? la tahzan hidayat... la tahzan.. innallah hama'ana... Allah syg padamu, Allah ingin dirimu muhasabah dirimu... mungkin ada silapnya sengan caramu... jgn mudah menuduh hidayat, muhasabah diri mu... jgn mudah menuding jari... jgn mudah mempersalahkan org lain...

ingat hidayat, engkau x boleh putus asa dlm mendidik insan yang bernama manusia... jgn pernah engkau putus asa...

ya Allah, berikanlah aku kekuatan untuk terus mendidik, membentuk, membimbing insan yang bernama manusia, anak cucu adam.... mereka memerlukan mu...

al faqir ilallah...

2 comments:

  1. la tahzan yat..
    xmo cedey2 k?
    sntisa doakan ko bhgia n gmbira slalu..
    :-)

    ReplyDelete
  2. Leks ar bro.. Slow2 kayuh. Orang ni memang macam tu, tambah2 bila dah umur cam kita neyh. Memang susah nak dengar kata. So, patience and perseverence will see through it all. All the best!

    ReplyDelete